מחזור החיים בבדיקות תוכנה

מחזור החיים בבדיקות תוכנה:

במאמר זה נתייחס למשתמש שלנו כלקוח.

 שלב הייזום: כאשר ללקוח יש צורך עסקי ומבקש לייעל את העבודה שלו על ידי תהליך מיכוני נולד ייזום פרוייקט או ייזום דרישה עסקית.

בשלב זה מאוד רצוי לשלב אנשי QA מאחר ובתהליך זה נדרש להבין האם בכלל יש צורך בפרויקט או בשינוי תהליך המיכוני, מה הערך המוסף, והאם ההשקעה בפרויקט או תהלך כזה יחזיר את ההוצאות עבורו?

במידה והתקבלה החלטה שיוצאים לדרך ונולד הפרויקט או השינוי המכוני, כבר בשלב זה נהוג להכין את מסמך ה STP המתאר את אבני הדרך בניהול פרויקט הבדיקות, האילוצים, הסיכונים, הצרכים וסביבת העבודה (לדוג' אם נדרש מדפסת צ'קים, או בדיקות של נפילת תקשורת באמצע שידור כספים למס"ב)

שלב האיפיון: לאחר בניית מסמך הייזום ומקביל אליו מסמך ה STP מתחילת עבודה האיפיון וניתוח הצריכים מול הלקוח. שלב זה קריטי בשילוב בודקי התוכנה הרי וכאן ניתן כבר לעלות על באגים מה שנקרא בדיקות סטטיות. כל תקלת איפיון שתמצא בשלב זה תחסוך עשרות אחוזים בתיקון הבעיה מול תיקון הבעיה בייצור (תיקון מסמך מול שינויי קוד / בדיקות וכל מחזור חיי BUG)

בודקי התוכנה יפרקו את מסמך ה STP למסמך STD בהתאם להאיפיון והזרמת התקלות למנהל הפרויקט או למנתח המערכת / מגדיר דרישות.

מימוש: לאחר מימוש מתחילות סט בדיקות יחידה וכבר בשלב זה ניתן לשלב את הבודקים בהתאם לכישורים בצוות, כמו לדוג' בדיקות קופסא לבנה או יצירת פונקציות הבודקות את קטעי הקוד של התוכניתן.

כאשר יש Gui מוכן ניתן להתחיל את שלב בדיקות המסירה, ולבצע מספר מחזורי בדיקה בהאתם להיקף השינוי או הפרויקט. הבדיקות יתועדו כמובן בפתיחת תקלות או סימון שהכל תקין.

ומה קורה שבדקנו ואנחנו מרגישים שהכל טוב אולם מנתח המערכות הכניס שינוי נוסף איך נדע שהכל עדיין תקין ולא נפגע מה שכבר עבד? חשוב למפות את הקטעים הקריטים והשכחים ביותר בעולם העסקי ובכך לבצע בכל שינוי בדיקות רגרסיה.

בסיום סבב הבדיקות יוגש למנהל הפרויקט / מנתח המערכות מסמך STR המפרט את כמות הבדיקות שבוצעו, כמות התקלות שנמצאו וטופלו, כמות התקלות שנמצאו ועדיין לא טופלו ומה מידת החומרה שלהם והסבירות / שכיחות שתתרחש בייצור.

לאחר סיום בדיקות המסירה וכאשר המערכת נמצאת במצב טוב יש להעביר את המוצר לבדיקות לקוח, בדיקות קבלה. בשלב זה מאוד רצוי לשלב את העולם העסקי בתהליך שמכיר הטוב ביותר את הצורך והפתרון שחלם עליו על בודקי ה QA לנתח את הפערים בין המצוי לרצוי ולנהל את השלב הזה מול מנהל הפרויקט / מנתח המערכות תוך הפעלת שיקולי עלות תועלת.

העברה לייצור: מעולה, סיימנו הכל ואנחנו מוכנים לייצור, בשלב זה יש להיכנס לנוהל הקפאת תצורה ולבצע בדיקות שפיות או בדיקות חופשיות במשך זמן שיוגדר מראש, כאשר הסביבה סטרלית. התיקונים יהיו מאוד נקודתיים ורק במקרים חשובים או דחופים.

בחפיפה לזמן זה יוכן To Do List לבדיקות לאחר העברה לייצור, הפעלת כלים אוטו' אם קיימים, ניהול ספר הרשאות. ביום העברה לייצור אנשי הבדיקות יעברו על ה To Do List ויוודאו תקינות המערכת וההסבות אם התקיימו.

 מעוניינים לשלב אנשי בדיקות מעולים אצלכם? התקשר וקבלו ייעוץ חינם וללא התחייבות 052-4563655

כתיבת תגובה